Projekt: Tram-train

Magyarország első vasútvillamos projektje

2018-ban a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. és a voestalpine Railway Systems közös leányvállalata, a VAMAV Vasúti Berendezések Kft. került kiválasztásra, mint Magyarország első vasút-villamos projektjének kitérő szállítója. A kivitelezési munkák 2021-ben véget értek, az üzem az év végén beindult.

 

Az új dél-magyarországi vasút-villamos Szegedet és Hódmezővásárhelyt köti össze. A tram-train projekt célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, amely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését, a vasút és a villamosközlekedés összekötésével pedig biztosítja a városok központjai közötti gyors és átszállásmentes kapcsolatot.

 

Forrás: Nagy Mihály / magyarepitok.hu

A nyomvonal

A tram train járművek Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekednek majd Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, ahol a villamosvonal és a 135. számú Szeged – Békéscsaba-vasútvonal mintegy 800 m hosszon összekötésre került. A villamosvonal és a vasútvonal összekapcsolása a VAMAV Kft. által gyártott vályússínes kitérőkkel és egy vágányátszeléssel valósult meg.

A menetidő csökkentése, valamint a járatszám növelése érdekében a két város között szakaszosan új második vágány és forgalmi kitérők épültek, jellemzően R=200 m, illetve R=300 m sugarú, kitérő irányban 40 km/h sebességgel járható egyszerű, illetve átszelési kitérőkkel. A gyorsabb vonatkeresztezések érdekében néhány állomás R=800 m sugarú, kitérő irányban 80 km/h sebességgel járható nagysugarú kitérőket kapott. A Vignoles sínes kitérők vasbetonaljas kivitelben, 60E2 sínrendszerrel, korszerű SPHEROLOCK zárszerkezetekkel és HYDROLINK erőátviteli rendszerrel készültek.

Hódmezővásárhelyi Népkert és Hódmezővásárhely vasútállomások között, a városon belül egy 3200 m hosszú új villamosvonal kiépítése valósult meg két forgalmi kitérővel, illetve egy kétvágányos fejvégállomással. A városi jellegre való tekintetettel itt is a VAMAV Kft. által gyártott vályússínes kitérők kerültek beépítésre.

 

Forrás: Nagy Mihály / magyarepitok.hu

 A projektről általában

A projekt tartalmazza olyan hibrid járművek beszerzését is, amelyek a városi villamoshálózaton és a vasúti hálózaton egyaránt biztonságosan közlekedhetnek. A VAMAV Kft. által szállított kitérők szerkezeti és geometriai szempontból alkalmasak arra, hogy kielégítsék ezeket a speciális követelményeket. Az előzetes megvalósíthatósági vizsgálatokat, valamint a tervezést és engedélyeztetést követően a kivitelezési munkák 2018-ban kezdődtek meg és 2021-ben értek véget. Jelenleg a tram-train járművek próbafutása zajlik, az üzem beindulása 2021. év végével megtörtént.

Mind a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.-nek, mind a voestalpine Railway Systems-nek nagy siker, hogy a VAMAV Vasúti Berendezések Kft. gyártotta és szállította az összes Vignoles (34 db) és vályússínes (7 db) kitérőt ehhez a kiemelt projekthez.

Forrás: Nagy Mihály / magyarepitok.hu